Views

Tips Bersahabat..

Wooo, nak bersahabat pun nak kena bertips bagai ke?
opss, haruslah.Ini untuk memeliharan mutu persahabatan okayh!
So kepada readers sekalian,Jom kita tengok.
Apa yang Cik Eyra tuliskan ini mengikut pandangan serta pengalaman hidup diri sendiri.
1. Hormat-menghormati--> Ini penting yee,kalau kita nak orang hormat dekat kita, kita mesti & wajib hormat dekat orang terlebih dahulu, ini tak kira lah dengan sesiapa pun, kita mesti ajar diri kita untuk hormat dengan orang disekelilng, tak kira tua atau muda, kita mesti belajar hormat sahabat kita.Hormat tu takda la sampai kena tunduk kepala, sampai nanti orang pijak kepala pulakkan, pandai2 bajetlah. Okayh! contohnya, kita tahu sahabat kita tu, tak suka kasut bersepah2, jadi kita pun kenalah pandai susun kasut kita tu elok2, secara taklangsung dapat mendidik kita untuk mendisplinkan diri jugakkan :)

Kasut yang tersusun rapi :)

 Bersepah.Semak.Serabut.Rimas

2. Bantu membantu--> Kawan yang baik akan sentiasa menghulurkan tangan untuk membantu sahabatnya,secara taklangsung dapat juga meringankan bebannya, kalau takdapat tolong banyak, tolong sikit pun boleh, sekurang-kurangnya, dia tahu yang korang tetap kat sisi dia walauapa pun berlaku.Sahabat ketawa memang senang nak cari, tapi sahabat menangis??


3. Hak Privasi--> Yang ini, korang kenalah senstif sikit yee, tak kiralah korang dah kenal sahabat korang tu berapa lama, 5bulan ke even 10tahun sekalipun, tak semua benda dia nak berkongsi dengan korang, nak share atau tak itu hak dia.Korang kena respect. Contohnya, dia tengah on call dengan BF/GF dia, dari jauh korang dah dapat hidu yang dia tengah ada masalah dengan BF/GF dia, so korang takyalah nak busybody, dok lalu ulang alik depan dia, seeloknya korang blah dari situ..Takyah nak kalut, kalau dia rasa nak share atau perlukan pendapat korang dia akan ceritakan.

Privasi please....Dont Disturb me! hehehe

4. Memahami--> Korang kenalah memahami sahabat korang tu, kata dah lama kenal.Baik ke buruk ke, dia tetap sahabat anda. Jadi sayangilah mereka :)



Inilah antara tipsnya. Terima kasih sudi membaca :)
just pendapat  Cik Eyra jee k.

*Sahabat ketawa senang di cari,sahabat menangis sukar nak dapat...
Hargai sahabat disekeliling anda, yang baru atau lama,namanya tetap sahabat


★Thankiss sebab bace★

0 budak busyuk:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...