Views

Kenapa kita bersin?

Erm,balik dari kerja tadi sampailah sekarang ,tak henti-henti dari bersin..
sakit hidung & sakit dada nih dibuatnya..kenapa yee?Mungkin daripada masalah jerebu yg sgt berleluasa sekarang?Pagi-pagi pun dah boleh nampak suasana jerebu tuh,niat nak berhenti beli nasi lemak berlauk kat tepi jalan pun terpaksa dibatalkan.Tapi yg pelik nih,ada jugak segelinter manusia yg masih membuat pembakaran terbuka dalam keadaan jerebu nih..Adakah dia masih lagi bermimpi?jerebu laa weeii bukan kabus sejuk ! rasa nak penampar je org macam tuh kan,tak faham-faham.Okayh sedekit intro dari aku..
Intro?cam ganas je intro aku.
Sebenarnya entry kali nih,nak berkongsi sedikit pengetahuan yg aku ada.Mabe kebanyakkan org dah tahu,tapi still nak kongsi jgk..sharing is carring ^^ 

Kenapa kita bersin???
ini kerana ia merupakan suatu mekanisme pertahanan tubuh untuk mencegah masuknya bendasing,kuman,virus atau debu.Ketika itu tubuh sedang merespon melalui membran hidung ketika mendetekasi adanya bendasing dan outomatik tubuh akan menolak bakteria tersebut. Udara yg mengembus kuat dgn tekanan yg tinggi dari paru-paru mendorong keluar melalui hidung dan mulut.
Tahukah anda.. pada saat kita bersin,secara refleks maka otot-otot yg ada dimuka kita menegang dan jantung kita akan BERHENTI BERDENYUT? atau berhenti berdetak untuk sementara? kononnya ball kan tulisan kasi suspenlah??? setelah selesai bersin maka jantung kembali berdenyut. Oleh itu,dalam Islam kita perlu mengucapkan 'Alhamdulilah' ertinya 'segala puji bagi ALLAH' kerana jantung kita sudah berfungsi normal seperti biasa...

Alhamdulilah :) kerana jantungku masih lagi berdenyut...

*kecepatan bersin adalah 161km/jam. 
Awas jgn tahan dari bersin ia akan mempengaruhi fungsi tubuh

★Thankiss sebab bace★

8 budak busyuk:

caer sasuke said...

ada fakta mengatakan klu bersin bukak mata maka mata akan tersembul keluar..hehe

anyway nice sharing..sangat2 menarik =)

piko pink said...

info y menarik...hehe.

Cik Eyra said...

@caer sasuke

a'ah pernah dgr jgk,mungkin betul..(pkir jap)

Cik Eyra said...

@piko pink

thanks ^^

piko pink said...

klu x jdai bersin lak mcm mane??

Cik Eyra said...

@piko pink
larh,knp xjadik.kena bg jadik jgk laa

Cik Rongoks said...

gud info :))

Cik Eyra said...

@Cik Rongoks
tQ dear ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...