Views

sakit telinga ! puncanya ?

Bangun dari tidur pagi tadi,rasa telinga sebelah kanan nih,sakitt sangat2, memang taksenang duduklah..kejap baring,kejap duduk,aishhh kenapa nih?ade semut atau kumbang yg tersasar masuk ke semalam?aduhh...tengah merengek-rengek macam budak kecik,tiba-tiba mama datang jenguk...'haa,dah bangun' ....'mama,sakit telinga nih,huhuh' jawabku mengada-ngada...mama menyuruh aku segera mandi dan bersiap pergi ke hospital,mama takdapat nak temankan,mama suruh mybrother yg bawakan,sebab mama nak siap kan breakfast untuk nenek dulu,takut lambat pulak.Aku memang dah tak tahan sakit sangat2,..
lamanya nak tunggu en.doktor nih..arghhh,taktahan lagi.Dekat setengah jam jugak la menuggu.Inilah antara faktor aku suka pergi klinik swasta takyah tunggu lama,tapi kalau klinik swasta mau siapp duit la bebb....sebab nk jimat,kena la tunggu,takpelaaa janji rm1! ubat doktor bagi sama je kan...doktor pun macam hero korea,ensem jugak..Tapi dah sakit-sakit ni,sempat jeling sikit jelah..hahaha

otoscope ini lah yg doktor tu gunakan untuk sokodeng telinga aku. Kata doktor "ouhh,ada merah-merah dalam telinga kamu ni,telinga kamu mengalami radang sedikit' ......'ada sakit tekak tak?' sambung doktor lagi...aku pun balas . 'takda doktor' so selesai sesi soal jawab dengan en.doktor,dia minta aku pergi ambil ubat dekat kaunter.kenapa doktor tanya ada sakit tekak ke tak?hmm,sebelum ni,aku pernah baca 1 artikel ni,kalau sakit tekak,kemungkinan bakteria yg menyebabkan tekak itu sakit,boleh merebak ke telinga,so itu jugak salah 1 puncanya jugak,hihihi...tak sia-sia ilmu yg ada ni,. so untuk memendekkan cerita ini.Conclusion yg aku dapat pada hari ialah.1.time kita nak korek telinga tuh,kena berhati-hati,kalau jenis korek telinga pakai kapas tu,jangan ambil yg dah berbulu,itu sangat bahaya untuk telinga,sebab bulu-bulu tu boleh menyebabkan radang telinga jika serpihan kapas itu tertinggal . 2. Untuk orang macam aku ni pula,suka korek telinga pakai besi tu,sepatutnya sebelum nak guna kena rendam dalam air panas dahulu,untuk matikan baketeria,mungkin tanpa kita sedari besi pengorek tu terdedah dengan kuman/ berkongsi dengan orang lain.

 dah tahu.so apa lagi,balik dari hospital,terus rendamkan dengan air panas
 gambar side tepi....
 ubat-ubatan
 ubat titik telinga
 ubat sakit urat,aku pun takfaham kenapa doktor bagi ubat ni,tapi dia kata aku ada sakit urat,masalahnya mana dia tahu?aku tak cakap pun.memang aku ada sakit urat pun..huhuhu...ahli nujum.*tabikkk
 doktor yg baik hati,bagi aku ubat selsema sekali..haha tp jgn harapla aku nk makan.
entibiotik.wajib habiskan,wajib wajib tau...adehh,aku memang bukan jenis yg suka-suka makan ubat weiii,,bukan takut! kalau suplemen,memang aku telan lah,tapi jenis ubat-ubat macam ni..errr,sory to say lah...
Alhmadulilah,malam ni kesihatan telinga ku sudah pulih :) 

★Thankiss sebab bace★

13 budak busyuk:

ros_reeza said...

alhamdulillah... dah lega dah.. sy pun guna yg besi tu.. pasni kena rendam jugak la ....

Cik Eyra said...

@ros_reeza
wajib rendam taw lepas ni :)

QweensheesZ said...

thanxz 4 sharing de info ..qween baru tau..^^

Cik Rongoks said...

baru tahu benda tu kena rendam.hikhik

Cik Eyra said...

@QweensheesZ
sama2,sy pon baru tau,2pon akak kaunter ubat yg gitau :)

Cik Eyra said...

@Cik Rongoks
sama2 kita berkongsi ilmu yg xseberapa ni:)

~~oOpEt~~ said...

oo.. mcm tu.. kira steril la kn guna air panas :) hehe

Cik Eyra said...

@~~oOpEt~~
a'ahh..:)

taqiee din said...

muda2 lg dah sakit urat....sabaq jela noh..hehehhehhe:) semoga cpat sembuh......

Cik Eyra said...

@taqiee din
ouhh,sakit tak mgenal umur,,hehe.tq :)

Anonymous said...

awak... amoxycillin tu ubat antibiotik utk bnuh kuman o bakteria.. wajib mkn sampai abis.. n diclofenac tu plak ubat tahan sakit... ^_^

Cik Eyra said...

@Anonymous saya pun xpasti la awkk..dah lama sgt..tak ingat,tp sy guna sampai sembuh,adalah dlm 2,3hari then sy stops..

Anonymous said...

D sebabkan ak sakit telinga skng ni ak cri la cara2 nak sembuhkan... jmpa plak blog ko ni.,, nmpak gayanya kenala ak p serah diri kat sepital..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...