Views

Buku merah,jangan lupa bawa & Set Hamil Shaklee

ASSALAMMUALAIKUM

Hurm..walaupun line internet sejak dua menjak nih makin lembap tahap siput sedut,aku tetap nak huppdate, tumpang free ,idea pun fresh untuk menaip, janganlah kita membunag masa yee.hehehe
inilah dia..buku merah jangan lupa bawa,moga-moga belum tamat tempoh...opss tapi buku merah yang ini takda tarikh lupat naa..boleh guna dari baby dalam perut hingga dah keluar dari perut..Today,aku dah apply cuti,pada mulanya husband nak cuti jugak,tapi aku tak kasi,alaa setakat nak buat buku je pun bukan ada apa,lagipun mama nak temankan.,tapi tup tupp dia MC pulak.
before nak buka buku,nurse nak tengok surat nikah, dan kad pengenalan,surat nikah tu bawa yang photostat punya pun dah ok,kat tempat lain tak sure lah kan.Nurses interview sikit-sikit,antaranya bila nikah,bila last datang period,period sebelum ni datang tepat pada masanya ke tak,bla blaa..nurse tanya aku jawab,selepas tu baru buat ujian air kencing dan ambil darah,selesai.Sepatutnya kena jumpa doktor,tapi pagi tu appointment dah penuh,jadi petang tu kena datang lagi untuk jumpa dengan doktor.
Doktor scan baby petang tu,alo loo teciknya dia.,tahu tak papa seronok sangat,dialah yang paling banyak bertanya doktor itu ini..'yang mana doktor'..'ouhh yang putih tu ke'..'yang gelap tu apa?ouhh tu lah air ketuban'..'yang gerak-gerak tu jantung dia ke'.. hahaha .. Seronok ibu tengok telatah papa.Tak sabar betul nak tunggu 9bulan,sepanjang 9 bulan ini baby membesarlah dengan sihat yee.

Dengan itu,aku sendiri telah amalkan set hamil shaklee :), set hamil yang aku amalkan untuk 1trimester (1-3bulan)

-VITALEA- 1biji after breakfast
-B COMP & VITAMIN C-1biji after lunch
-OSTEMATRIX-4biji after dinner
Untuk 2Trimester(3-6bulan) & 3Trimester(6-9bulan) akan datang just add OMEGAGUARD dan ESP...alhamdulilah hasil dari pengambilan set hamil ni,dari pengalaman diri sendirila kan..takda pun alahan yg teruk,kalau ada tak sedap badan pun sikit-sikit je normal lah org mengandung ye dok?rsa loya pun kurang,dalam seminggu tu ada lah 1hariatau 2hari loya atau pening2,hari-hari lain alhamdulilah saangat..syukur kerna dapat berkenalan dgn produk ni awal,that's mean 2,3 bulan before married  antara yang terawal berkenalan dengan b comp lerr sebab ada acid folic kan,penting tau acid folic nih untuk bakal pengantin dan untuk mereka yang merancang untuk hamil nak tahu lebih lanjut tentang acid folic google je k . Pengambilan makanan yang sihat rupanya mempengaruhi masa sekarang,kalau diikutkan mymom time mengandung dulu alah teruk sangat,so mitos jelah apa yg orang beritahu 'kalau nak tau mengandung nanti kita alah teruk ke tak,tanya mak kita,kalau mak alah teruk maknanya kita pun macam tu juga' hehehe ,JANGAN LUPA PENGAMBILAN AIR MASAK 2 atau 3 liter sehari,benda nih memang saya dah amal dari anak dara lagi 




21April2014 nih kita ada appoinment dengan doktor ye baby.
.
Panduan makan vitamin Shaklee untuk ibu hamil (Panduan Am)

Vitalea - 1 biji selapas makan pagi
Vitalea adalah multivitamin jadi ibu-ibu tidak perlu mengambil multivitamin prenatal yang lain. Dilengkapi dengan zat besi dan juga 200 mg asid folik Ibu hamil yang mengalami anaemia, pening atau mudah pitam amalkan secara konsisten untuk kesihatan yang lebih baik (inshaALLAH). Wanita hamil yang mengalami masalah Hb rendah juga digalakkan mengambil Vitalea ini.
Anaemia amat berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin, oleh itu pastikan pencegahan awal dilakukan.

B Complex - 1 biji selpas lunch
B Complex yang lengkap dengan asid folik dan biotin (sumber b yang mahal harganya). Asid folik mustahak untuk membantu pembinaan tulang bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina bifida'. Pengambilan asid folik adalah sekurang-kurangnya 400 mg sehari  

Vitamin C - 1 biji selepas lunch
Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan. Ia juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Vitamin C membantu menguatkan sistem pertahanan tubuh badan (immune booster). Selain daripada itu, vitamin C penting untuk kadar serapan zat besi yang optima dalam tubuh kita.

Ostematrix - 4 biji sehari selepas dinner
Wanita hamil memerlukan kalsium sekitar 1000 mg ke 1300 mg sehari. Istimewanya Ostematrix kerana ia ia bukan sahajakalsium, malahan lengkap dengan magnesium dan vitamin D (bantu penyerapan). 1 biji Ostematrix mempunyai 250 mg  kalsium. Magnesium membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang lalu menguatkannya, manakala vitamin D pula meransang penyerapan kalsium. 
Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Bagi wanita hamil pula, ia penting untuk ransangan saraf dan mengelakkan kekejangan otot ketika hamil. Kalsium juga penting untuk denyutan jantung dan tekanan darah yang stabil. Kalsium yang cukup ketika hamil amat penting kerana sekiranya bayi dalam rahim tidak mendapat bekalan kalsium yang cukup, bayi akan 'menarik' kalsium daripada ibunya, yang mana akan memberi kesan kepada ibu hamil seperti osteoporosis di kemudian hari.

Omega Guard - 1 biji sehari selepas lunch
Pengambilan Omega Guard Shaklee disarankan bermula pada trimester kedua dan ketiga. 
Penting untuk membantu pembentukan otak bayi daripada peringkat awal. Mengandungi DHA dan EPA yang sangat penting untukotak dan mata bayi. Juga membantu mengawal kadar kolestrol dalam badan wanita hamil. 

ESP - 1 sudu besar sehari selepas makan pagi
Protein sangat penting untuk membina, memperbaiki dan memperbaharui sel-sel, tisu dan hormon dalam tubuh. Protein juga penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang baik dan berkualiti penting untuk kesihatan keseluruhan yang baik, kerana sel yang sihat menyerap lebih nutrien daripada sel yang tidak sihat. Bagi wanita hamil, pengambilan ESP membantu memberi tenaga terutamanya ketika mengalami alahan (kurang/tak lalu makan). 
Selain daripada itu, protein ESP ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ-organ bayi. 

That’s Mean
Selepas makan pagi – 1 biji VITA-LEA & 1 sudu ESP
Selepas lunch – 1 biji VIT-C, 1 biji B-COMP & OMEGAGUARD

Selepas dinner – 4 biji OSTEMATRIX
Untuk maklumat lanjut whatsap saya jee 017-5548464


★Thankiss sebab bace★

2 budak busyuk:

ecah khalili said...

kena bawak surat nikah?err..kat tmpat ecah bukak buku merah ni xde pulak die mntak..maybe ikut tmpat kot..hehe..semoga semuanya ok yer..amin..

Cik Eyra said...

ecah khalili: ouhh yekee, ecah buat buku katna?aah rasa ikut tempat jugak nihh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...